logo
امروز : یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۰
[ شناسه خبر : ۵۷۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 15 دقیقه ]
مبارزات خاص زنجانی ها با رژیم پهلوی از زبان مبارز انقلابی؛

رژیم پهلوی برای سرکوب مردم زنجان تانک آورد/ابرها از روی آفتاب انقلاب کنار زده شود/ جوانان امروزی انقلابی ترند

رژیم-پهلوی-برای-سرکوب-مردم-زنجان-تانک-آورد-ابرها-از-روی-آفتاب-انقلاب-کنار-زده-شود-جوانان-امروزی-انقلابی-ترند

مبارز انقلابی گفت: شدت تظاهرات مردم زنجان به قدری بود که حکومت برای سرکوب مردم زنجان از گارد ویژه استفاده کرده و تانک ها در میادین شهر مستقر کرد.

علیرضا زینالی در گفت و گو با خبرنگارموج رسا; با اشاره به حضورش در زنجان و انجام فعالیت های انقلابی، اظهار داشت:پس از قبولی در کنکور سراسری سال 1357 در انستیتو تکنولوژی به زنجان آمدم.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت و شرایط مذهبی خانواده و با توجه به این مسئله که استان آذربایجان شرقی در فعالیت های انقلابی پیشرو بود از سال 56 جسته و گریخته با مسائل انقلاب آشنا شدم.

این مبارز با بیان اینکه 29 بهمن 1356 در روشن شدن افکار مردم آذربایجان و آشنایی با نهضت امام نقش بسیار مهمی داشت، افزود: من آن موقع در حال اخذ دیپلم بودم و با اوضاع و احوال به صورت طبیعی آشنا می شدم.

 

*حوادث 29 بهمن و آشنایی با انقلاب

زینالی خاطرنشان کرد: حوادث 29 بهمن و برگزاری چهلم های شهدای قم، تبریز و اصفهان در آشنایی من با انقلاب نقش اساسی داشت تا اینکه عید فطر 57 که شهید مفتح نماز را برگزار کرد و فعالیت های انقلاب علنی شد.

وی گفت: پدرم مذهبی بود و با فعالیت های اجتماعی زمان شاه موافق نبود،اما در سال 57 اتفاقی در زندگیم افتاد که در ادامه فعالیت های انقلابی من تاثیرگذار بود.

این مبارز انقلابی بیان داشت: در سال 57 که خیزش عمومی علیه رژیم شاهنشاهی افزایش یافت، موفق شدم از پدرم برای شرکت در اردوهای تابستانی دانش آموزی اجازه بگیریم اگر چه رژیم از این اردوها برای شستشوی مغزی و تحمیل افکار برای دانش آموزان استفاده می کرد.

زینالی افزود: این اردو در یکی از مناطق آذر شهر به نام گوگان به مدت دو ماه برگزار شد،اکثر شرکت کنندگان در این اردو دانش آموز بودند و 10 نفری نیز از دانشجویان فنی دانشگاه تهران به عنوان مسئولان کارهای عمرانی و فنی به اردوی ما آمده بودند در بین دانشجویان فردی به نام محمد اهل مشهد،روشنفکر،مذهبی، متدین و انقلابی بود و با مسائل انقلاب به دلیل تحصیل در تهران آشنا بود و روی افکار دانش آموزان به ویژه من خیلی تاثیرگذار بود.

وی گفت:محمد مرا با جریان انقلاب با گفتن جنایت ها، مظالم و خیانت های رژیم شاهنشاهی آشنا کرد،وی کتاب های شهید مطهری و دکتر شریعتی را به ما معرفی می کرد،محیط اردو نیز به این دلیل که در آذرشهر شهری مذهبی و انقلابی و به عنوان زادگاه شهید مدنی - نخستین شهید محراب-  انقلاب اسلامی برگزار می شد، به این روند شدت بیشتری می بخشید.

وی ادامه داد: مسجدی در محل نزدیک اردوی ما قرار داشت که مسئول رسیدگی به تعمیرات جزئی این مسجد بودیم و به همین دلیل با روحانی این مسجد که از مریدان شهید مدنی و مقلدان امام خمینی (ره) بود، آشنا شدیم و از طریق وی با کتاب فروشی که مخفیانه کتاب های شریعتی و شهید مطهری را می فروخت،ارتباط گرفتیم،هر چند که عوامل رژیم در اردو مواظبت می کردند که دانش آموزان حرکتی بر خلاف خواسته های آنان انجام ندهند اما کنترل کشور از دست آنها خارج شده بود و مردم حرکت را پیش می بردند.

این مبارز انقلابی گفت: در عین حال که آگاهی هایم از طریق شرکت در مراسم های مذهبی و کتابخوانی افزایش می یافت مردم منطقه نیز نقش بسزایی در این زمینه داشتند چرا که به شدت مذهبی بوده و علاقه عجیبی به مراجع تقلید به ویژه امام داشتند این موضوع به ما کمک می کرد تا در این مسیر پیش رویم،در آن اردو هم با انقلاب آشنا شده و فعالیت های انقلابی خود را شروع کردم.

زینالی افزود: حکومت برای تحمیل نظرات خود برنامه های لهو و لعب و رقص و موسیقی برای اردوها پیش بینی کرده بود و قرار بود خواننده زن ارمنی برای اجرای برنامه به اردوی ما بیاید، بچه های شرکت کننده در اردو دو گروه بودند گروهی که لائیک بوده و موافق برنامه های رقص و موسیقی بودند و گروه دیگری که تازه با مسائل انقلاب آشنا شده بودند و نگران برگزاری چنین مراسمی در اردو بودند.

وی گفت: ما برای اقامه نماز جماعت به شهر میرفتیم همین موضوع را از نماز جماعت سئوال کردیم که چیکار کنم؟ گفت: "اگر می توانید بهم بزنید اگر نمی توانید شرکت نکنید".

 این مبارز انقلابی گفت: ما برای عدم شرکت در برنامه اردو در مسجد ماندیم و بعد از شام به اردوگاه برگشتیم، مسئول اردوگاه که آدم محافظه کاری بود از ما پرس و جو کرد و گفتیم که در مسجد برنامه بود، ماندیم.

زینالی خاطرنشان کرد: ما نمی دانستیم مردم منطقه از این حرکت خشمگین هستند در حالی که در اردوگاه استراحت می کردیم،حدود ساعت دو اهالی محل شیشه های خوابگاه را شکستند و به همین دلیل صبح فردا تعدادی از نیروهای امنیتی آمدند و مسئولان اردوگاه گزارش واقعه را دادند و پرسیدند شکتان به چه کسی است؟مسئول اردوگاه گفت:" این شش نفر دیشب در برنامه کنسرت نبودند"، ما را بردند پاسگاه و سیم جین کردند ما گفتیم همیشه در مسجد نماز می خوانیم و از طریق اردو با آن مسجد آشنا شدیم و نمی دانیم چه خبر بود، تا ظهر نگه داشتند و بعد آزاد کردند آمدیم و به مسئول اردوگاه اعتراض کردیم،اتفاقات آن شب ما را مصمم کرد در این راه باقی بمانیم.

 

*شهادت شهید مرتضایی

وی ادامه داد: روز پنج شهریور من برای ادامه تحصیل به زنجان آمدم ،همان شب شهید احمد مرتضایی زخمی شد و دو سه روز بعد در بیمارستانی در تهران شهید شد.

این مبارز انقلابی گفت: در واقع از اولین روزهای درگیری های رسمی مردم زنجان با رژیم ستمشاهی وارد زنجان شدم و همراه مردم در تظاهرات شرکت کردم،در همین زمان با مسجد دینی ولیعصر آشنا شدم که سخنرانی های انقلابی در آن انجام می شود.مردم در آن روز به سمت چهار راه پایین حرکت می کنند جایی که باشگاه درجه داران ارتش و سازمان زنان در همان منطقه قرار داشت،مرتضایی که دانش آموز مدرسه پهلوی- ولیعصر- بود می خواست که مجسمه رضا شاه را پایین بیاورد که ماموران امنیتی با تیر او را زدند.

زینالی بیان داشت: شهادت شهید مرتضایی موجب شد تا حرکت جدیدی روز هفتم شهادت وی اتفاق افتاد که زنجان مبتکر آن بود، در منزل ایشان بانوان با در دست داشتن عکس شهید مرتضایی راهپیمایی را آغاز می کنند و تا محل شهادت می روند،این حرکت آغاز حضور زنان در راهپیمایی بود که پیام های زیادی داشت.

وی افزود: حرکت بانوان مذهبی، مستقل و انقلابی پاسخ محکمی به یاوه گویی های محمد رضا شاه بود که همواره از زنان به عنوان ابزار عیاشی سوء استفاده می کرد و می گفت که مذهبی ها مخالف آزادی زنان هستند اما حرکت بانوان زنجانی غلط بودن ادعای آنان را اثبات کرد.

این دانشجوی دوران انقلاب با بیان اینکه وقتی برگشتم به شهر خودمان و تظاهرات بانوان زنجانی را تعریف کردم،کسی باور نمی کرد که بانوان محجبه علیه رژیم راهپیمایی کنند،افزود: اما این حرکت بانوان زنجانی در تایخ انقلاب ثبت شد.

زینالی گفت: بعد از آن بانوان کشور از حرکت بانوان زنجانی الگو گرفته و نهضت امام خمینی (ره) با این حرکت، تکمیل شد و صحنه اعتراضات از مردان و بانوان انقلابی مملو شد.

 

*تظاهرات بانوان زنجانی الگوی کشور شد

وی تظاهرات بانوان زنجانی را عاملی برای افزایش تعداد مردان برای شرکت در فعالیت های انقلابی عنوان کرد و گفت: بعد از آن، حضور مردان پر رنگتر شد چرا که وقتی می دیدند بانوان در صحنه هستند برای خود تکلیف می دانستند،نتیجه حرکت بانوان زنجانی الگوی جهان اسلام شد.

این مبارز انقلابی خاطرنشان کرد: بعد از ثبت نام در انستیتو چند روزی به خانه برگشتم و بعد از چند روز به زنجان آمدم،در محله شوقی زنجان اتاقی اجاره کردم دو سه روز اول به دانشگاه واقع در محل هنرستان رفتیم اما کلاس معنایی نداشت و حال و هوای انقلاب هم به دانشگاه اضافه شده بود.

وی بیان داشت: از مهر 1357 یک روز در میان یا هر روز و گاهی هم صبح هم بعدظهر راهپیمایی برگزار می شد،راهپیمایی ها روز به روز پرشورتر و تاثیرگذارتر بود،در روزهای اول راهپیمایی ها جوانان زیاد بودند و میانسال ها کمتر و پیران معمولا شرکت نمی کردند اما با گذشت زمان میانسال ها نیز افزایش یافته و پیران هم حضور داشتند،قسمت اول راهپیمایی مردان بودند و بانوان نیز پشت سر مردان با دور حفاظتی که مردان برای زنان می کشیدند، حرکت می کردند.

زینالی افزود: در بعضی از روزها کلاس ها تشکیل می شد و اساتید هم دو دسته بودند،عده ای طرفدار انقلاب بودند و برخی ها می گفتند که در راهپیمایی شرکت نکنید همان زمان انستیتو جانشینی داشت که انقلابی بود و به دانشجویان کمک می کرد تا فعالیت های انقلابی انجام شود اگر چه رئیس یکی از وابستگان ساواک بود.

وی گفت: جعفر ابوترابی،فروزنده  و سید رضا صفوی از دانشجویان انقلابی بودند که در آماده سازی و تبلیغ برای روی دانشجویان نقش داشتند و تعدادی از دانشجویان زنجانی همچون شهید حمید مکی که در دوران دفاع مقدس شهید شد،کوچه پس کوچه ها را می شناخت و با ما در فعالیت های انقلابی حضور داشت.

 

*تاثیرگذاری نمایشگاه عکس شهدای میدان ژاله در زنجان

زینالی با اشاره برگزاری نمایشگاه عکس شهدای میدان ژاله تهران در زنجان، گفت: شهید ابوالفضل نوری، دانشجویان دانشکده کشاورزی،جوانان مسجدی ولیعصر زنجان در برگزاری این نمایشگاه دخیل بودند.

وی گفت: در این نمایشگاه همه فجایع رژیم شاه با رنگ های بسیار تکان دهنده به نمایش گذاشته شده بود و حال و هوای نمایشگاه غیر قابل وصف بود،تاثیرگذاری این نمایشگاه موجب شد تا رژیم فقط دو روز این نمایشگاه را تحمل کند و به همین دلیل به کشتار مردم دست زد و تعدادی از مردم شهید شدند.

این مبارز انقلابی خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری نمایشگاه ماموران ساواک حکومت نظامی برگزار کردند و فردی به نام کحالی از گارد جاویدان شاه با یگانی به زنجان آمد، با ورود او به زنجان، میادین اصلی شهر تانک گذاشتند و اجازه نمی دادند دو نفر با هم حرکت کند،برای ما مهم بود که این تانک ها از کجا آمده است، از علما پرسیدیم که گفتند شهربانی نتوانسته کاری انجام دهد و تیپ دو زرهی نیز همراهی نکرده است و به همین دلیل برای اطمینان خاطر از گارد جاویدان شاه به زنجان گسیل داشته اند اگر چه بعد از انقلاب کحالی دستگیر،زندانی، محاکمه و اعدام شد و زنجانی ها حتی اجازه ندادند که در زنجان دفن شود.

وی گفت:48 ساعت بعد از کشتار مردم، شهر قرق بود سری به دانشگاه زدم دیدم نوشته که کلاس ها تعطیل است،مجبور شدم به خانه برگردم ماموران تا محل دانشگاه آمده بودند.یک روز از خانه بیرون نیامدم فردا صبح که می خواستم از خانه خارج شوم دیدم سرکوچه ها مامور و نیروهای امنیتی ایستاده اند در آن زمان مرکز ساواک در زنجان روبروی بیمارستان شفیعه نزدیک محل سکونت ما بود.

زینالی خاطرنشان کرد: به قدری وضعیت شهر پیچیده بود که دو دل بودم که برگردم خانه یا بروم شهرمان،از کوچه ای به خیابانی رسیدم که ماموری نداشت، یکی از ماموران که دورتر بود متوجه من شد،حرکتم را تندتر کردم و وارد کوچه ای شدم، در همان لحظه با یک خودروی هلمن زرد رنگ روبرو شدم - بعد ها متوجه شدم که روحانی بود- گفت کجا میری؟ گفتم هیچ جا، گفت جایی می ری برسونمت، گفتم میرم شهرم،گفت: بیا بالا ،از آن منطقه نیمه نظامی خارج شدیم و تا چهار راه پایین رفتیم،در راه صحبت کردیم و گفت من روحانی هستم شما را در تظاهرات دیده ام،گفت با این چهره ای که داری حتما دستگیر می شوی،برو محلی که اتوبوس ها تبریز می روند، خداحافظی کردم و از او جدا شدم، نیم ساعت منتظر شدم اتوبوس آمد و سوار شدم و رفتم و پس از پیروزی انقلاب به زنجان برگشتم.

 

*جوانان و انقلاب

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه می توان جوانان امروز را با انقلاب بیشتر آشنا کرد، گفت: به عنوان کسی که در جامعه دانشگاهی با جوانان ارتباط دارم جوانان امروزی قطعا انقلابی تر از صدر انقلاب هستند چرا که جوانان صدر انقلاب هیچ الگویی نداشتند و مطابق برداشت و باورهای خودشان و حس درونی عمل می کردند اگر چه خیلی هم خوش درخشیده و کارهای بزرگی را انجام دادند.

این دانشجوی دوران انقلاب بیان داشت: جوانان امروز علاوه بر اینکه به بلوغ فکری رسیده اند درای الگو بوده و آگاهتر و سنجیده تر عمل کرده و درصد آزمون و خطا در این افراد کمتر است.

زینالی با بیان اینکه امروز جوانان مصداق های عینی دارند،افزود:برای آشنایی جوانان با تفکر انقلابی اگر چه رسانه ها و مجموعه های فرهنگی کارهای بزرگی را انجام داده اند و راز بقای انقلاب به دلیل فعالیت های انقلابی است اما این فعالیت ها کافی نیست، امروز بسیاری از جوانان با حقایق انقلاب به دلیل هجوم فرهنگی دشمن و حامیان رژیم ستمشاهی آشنا نیستند.

وی افزود: ضروری است مراکز رسانه ای و فرهنگی حقایق انقلاب را درست بیان کرده و مسئولان و نسل اول انقلاب که در پیروزی و شکست انقلاب نقش آفرین بودند در این زمینه  گفتارشان با عملشان یکی باشد تا جوانان به آنان اعتماد کنند.

زینالی خاطرنشان کرد: وقتی فرهنگ انقلاب به جوانان انتقال داده نشود وضعیت موجود را باد آورده می دانند در حالی که برای رسیدن به آزادی 65 هزار نفر جان ارزشمند خود را هدیه کرده اند.

این مبارز انقلابی بیان داشت: وقتی جوانان بدانند زمانی در این کشور دو بردار در خانه نمی توانستند با هم حرف بزنند و مردم حتی از سایه خود می ترسیدند اما 65 هزار نفر جان خود را دادند تا این فضا را بکشند به راحتی از این موضوع نمی گذارند.

 

*برخی ها شناسنامه انقلابی خود را فراموش کرده اند

زینالی بیان داشت: ما امروز با مسئله قول و عمل مواجه هستیم عمل غلط برخی انقلابیون به نام انقلاب نوشته می شود در حالی که باید اعمال و رفتار نسل انقلاب یکی باشد.

وی بر ضرورت افزایش آگاهی های در جامعه تاکید کرد و گفت: نباید همه را به یک چشم نگاه کرد باید هر کس به اندازه عملکردش سنجیده شود،برخی از مسئولان برای آسایش دنیای خود یا خوشایند برخی ها شناسنامه انقلابی خود را فراموش کرده و کارهایی بر خلاف فرهنگ و مشی انقلاب انجام می دهند.

این دانشجوی دوران انقلاب خاطرنشان کرد: از رسانه ها این انتظار است که با استفاده از هنر  و شیوه های نو، زیبایی های انقلاب را بگویند،امروز ایران مطابق تحقیقی که انجام شده است در 10 موضوع علمی، صنعتی و فنی مقام اول را داشته و در هشت رشته مقام دوم جهانی را به خود اختصاص داده است این در حالی است که در عرصه های نانو تکنولوژی، هوا و فضا، هسته ای و برخی رشته های خاص پزشکی ایران دارای مقام اول و دوم جهان است، این دستاوردهای انقلاب اسلامی است که باید به نسل جوان گفته شود.

وی گفت: قبل از انقلاب حتی سوزن خیاطی را از چین وارد می کردیم و هیچ صنعت مستقلی نداشتیم و کارگر بودیم امروز ایران جزو باشگاه هسته ای جهان است.

این مبارز انقلابی بیان داشت: امروز ایران در مقطع دکترا شانه به شانه کشورهای جهان اول حرکت می کند،رسانه ها باید سفیدی ها را با شیوه های هنری و جوان پسند انتقال دهند.کافی است ابرها از روی   آفتاب انقلاب کنار زده شود، آفتاب به قدری زیبا است که بد عنتق ترین آدم هم زیبایی آن را خواهند دید،متاسفانه کج خلقی ها و تبلیغات سوء موجب شده تا آفتاب انقلاب دیده نشود.

گفتنی است، علیرضا زینالی متولد 1338 شهر مرند یکی از شهرهای آذربایجان شرقی است،وی در یک خانواده مذهبی، سنتی متولد شد و تخصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در شهر خود طی کرد.

وی در 1357 در کنکور سراسری شرکت کرده و برای ادامه تحصیل به زنجان آمد که این آمدن موجب شد تا علاوه بر شرکت در فعالیت های انقلابی در زنجان ماندگار شود.//ن

 

 

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۵
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۰۹
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۶
  • غروب آفتاب : ۱۸:۰۳
  • اذان مغرب : ۱۸:۲۱
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۴